جیبام کوش

ساخت وبلاگ

شصت و پنجمین سالروز ملی شدن صنعت نفت امروز در حالی پشت سرگذاشته می‌شود که صنعت نفت کماکان واردکننده بنزین بوده و ...

شصت و پنجمین سالروز ملی شدن صنعت نفت امروز در حالی پشت سرگذاشته می‌شود که صنعت نفت کماکان واردکننده بنزین بوده و قرار است سال آینده با توقف واردات، صادرکننده این فرآورده نفتی شویم.

امروز ۲۹ اسفند ماه، شصت و پنج سال از سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران می گذرد و در طول بیش از ۶ دهه از مدیریت ملی صنعت نفت و گاز کشور، این لوکوموتیو توسعه اقتصاد و صنعتی کشور با وجود اعمال سخت ترین تحریم‌ها متوقف نشده است. بر این اساس در آستانه ۲۹ اسفند ماه سال‌جاری با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی همچون فاز ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و شمارش معکوس راه‌اندازی فازهایی همچون ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، فرصتی برای ایران به منظور پیشی گرفتن از قطر در توسعه این میدان مشترک گازی فراهم شده است.

بهره برداری از فازهای مشترک پارس جنوبی و توسعه و افزایش تولید نفت از میادین مشترک نفت به ویژه در غرب کارون مهمترین ماموریت فعلی صنعت نفت کشور است و پیش بینی می شود در صورت تکمیل و بهره برداری از طرح توسعه میادین جدید مشترک نفتی کشور همچون فازهای پارس جنوبی، یادآوران، آزادگان جنوبی، آذر، آزادگان شمالی، اسفندیار و آرش، گام‌های جدید برای تحکیم و توسعه صنعت ملی ایران برداشت شود.

علاوه بر این قرار است در سال ۱۳۹۵ با بهره برداری از از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، واردات دست کم روزانه ۸ تا ۸.۵ میلیون لیتر بنزین نه تنها متوقف شود که ایران حتی به یکی از کشورهای صادرکننده این فرآورده استراتژیک نفتی تبدیل شود.


صنعت نفت ایران چگونه ملی شد؟

به دنبال تحولات سیاسی ـ اقتصادی جهان پس از جنگ جهانی دوم و تغییر شرایط قراردادهای نفتی در جهان، در ایران نیز زمزمه‌های لزوم تجدید نظر در امتیازات اعطا شده اوج گرفت. تا آن زمان قرارداد ۱۳۱۲ که میراث دار قرارداد نفتی دارسی به حساب می‌آمد، سرنوشت نفت ایران را رقم می‌زد و براساس آن انگلستان بر روند استخراج و تولید از منابع هیدروکربوری ایران حاکم بود، اما با اصل تقسیم منافع (۵۰ ـ ۵۰) که پس از جنگ در اکثر کشورهای خاورمیانه مد نظر قرار گرفت، تداوم چنان شرایطی برای ایرانیان قابل قبول نبود.

آنچه قوانین جدید پس از جنگ را از نظام و قوانین پیشین متمایز می‌ساخت، کنترل کشورها بر منافع نفتی خود نبود، بلکه باتوجه به دو قطبی شدن جهان، بلوک غرب برای حفظ منطقه نفوذ خود ناچار بود امکان تجدید نظر در معاهدات پیشین را فراهم سازد، به این معنی که کشورهای صاحب منابع به ظاهر می‌توانستند   با تسلط بر ذخایر نفتی خود و تقسیم عادلانه منافع با شرکت‌های خارجی و البته غربی، قرارداد امضا کنند.


واگذاری امتیازهای نفتی یکی پس از دیگری

سابقه قراردادهای نفتی ایران به سال ۱۲۵۰ باز می‌گردد. در آن زمان ناصر‌الدین شاه امتیاز بهره‌برداری از معادن نفت را به "بارون جولیوس دو رویتر" به مدت ۷۰ سال واگذار کرد. در ماده یازدهم قرارداد، پترول نیز که در آن زمان به نفت اطلاق می‌شد، در ردیف واگذاری زغال‌سنگ، آهن، مس و سرب قرار گرفته بود.

درسال ۱۲۸۱ مظفرالدین شاه (شاه وقت ایران) امتیاز اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و فروش نفت در سراسر کشور به جز پنج ایالت شمالی آذربایجان، گیلان، مازندران، گرگان و خراسان را به مدت ۶۰ سال به ویلیام ناکس دارسی، انگلیسی واگذار کرد.

بر اساس ماده ۱۰ قرارداد دارسی که حاکم بر روابط شرکت نفت و دولت مرکزی ایران بود، شرکت ایران و انگلیس باید حدود ۱۶ درصد از منافع خالص نفت را به عنوان حق امتیاز به دولت ایران پرداخت می‌کرد، اما انگیلسی‌ها حتی حاضر به پرداخت این مبلغ ناچیز هم نشدند و از ابتدای فعالیت شرکت نفت انگلیس و ایران، همواره کشمکش بر سر محاسبه سود خالص و حق امتیاز وجود داشت. این موضوع بیشتر به شفاف نبودن حساب‌ها و ناتوانی ماموران دولتی ایران از فهم اطلاعات مالی شرکت ناشی می‌شد.

پس از اشغال ایران توسط انگلیس و شوروی سابق و پس از آن آمریکا در جنگ جهانی دوم، رقابت استعمارگران بر سر منافع به‌ویژه نفت تشدید شد، ولی دولت انگلستان به منظور حفظ سلطه‌اش بر نفت جنوب و جلوگیری از استیفای حقوق ملت ایران با مقامات وقت کشورمان وارد مذاکره شد تا قراردادی را به تصویب برساند که در این راستا قرارداد ۱۹۳۳ را مورد تایید و تاکید قرار داد.

در پی الحاق به قرارداد ۱۹۳۳ که به قرارداد "گس- گلشاییان" مشهور شد، مخالفت‌ها و اعتراض‌های شدیدی از سوی برخی از نمایندگان، سران و افراد آگاه اجتماع را در پی داشت. به طوری که آیت الله کاشانی نیز اعلامیه شدید اللحنی علیه شرکت نفت صادر کرد و در آن خواستار لغو امتیاز این شرکت در ایران شد. مجلس شانزدهم در۲۰ بهمن ۱۳۲۸ آغاز به کار کرد و دولت وقت آن زمان به دلیل عدم رای اعتماد در ۲۷ اسفند ماه همین سال ساقط شد و علی منصور به خواست سفارت انگلیس بر شاه تحمیل و مامور تشکیل کابینه شد.


وقتی ملی کردن صنعت نفت خیانت بزرگ شمرده می‌شد

پس از به وجود آمدن زمزمه‌هایی در مجلس درمورد ملی شدن صنعت نفت، رزم آرا - نخست وزیر وقت ایران - در جلسه خصوصی مجلس شرکت کرد و به شدت علیه ملی شدن نفت، سخن گفت و ملی کردن صنعت نفت را خیانتی بزرگ دانست.

در آن زمان نهضت مردمی به همراه برخی از نمایندگان مجلس و فداییان اسلام برای ملی شدن نفت تلاش کردند. در نهایت رزم آرا توسط فداییان اسلام از بین رفت و از طرف دیگر، نتیجه‌ کمیسیون نفت این ‌شد که قرارداد الحاقی گس گلشاییان باطل شود و نتیجه پیشنهاد جایگزین آن در روز ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۲۹ که به تصویب مجلس رسید، این شد که صنعت نفت در سراسر ایران ملی اعلام شود.

پس از به نخست وزیری رسیدن مصدق در اردیبهشت ۱۳۳۰، اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت در سرلوحه برنامه دولت قرار گرفت. با تصویب این قانون شرکت سابق نفت ایران و انگلیس خلع ید و صنعت نفت ایران ملی اعلام شد.

دولت بریتانیا آبروی خود را در خطر دید. پس از آن که تمام تلاش‌ها و ابتکارات سیاسی و دیپلماتیک ناکام ماند، لندن به این نتیجه رسید که تنها چاره کار خارج شدن مصدق از صحنه است. دولت بریتانیا توانست دوایت دیوید آیزنهاور - رییس جمهور آمریکا - و دولت او را هم قانع کند که اگر دولت مصدق سرنگون نشود، ایران به مرکز کمونیسم تبدیل خواهد شد. کودتایی توسط دفتر مرکزی اطلاعات آمریکا (سی. آی. ای) و همتای بریتانیایی‌اش (MI۶) طرح‌ریزی شد.

اولین طرح کودتا شکست خورد و شاه ایران را ترک کرد، اما روز ۲۸ مرداد دولت مصدق ساقط شد و شاه تاج و تخت خود را باز یافت.

متعاقب کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و انعقاد قرارداد تحمیلی ۱۳۳۳ با کنسرسیومی متشکل از ۱۶ شرکت نفت اروپایی و آمریکایی، صدور نفت توسط آن شرکت‌ها آغاز و عملاً قانون ملی شدن صنعت نفت نادیده گرفته شد. پس از این واقعه باز مردم ایران حضور خواهران نفتی شامل (بریتیش پترولیوم کمپانی لیمیتد، شل پترولیوم ان. وی، گلف اویل کورپوریشن، موبیل اویل کورپوریشن، استاندارد اویل کمپانی اوکالیفرنیا، تکزاکو این کورپوریتد، کمپانی فرانسزد پترول) و تشکیل کنسرسیومی جدید را در تاریخ هفتم آبان ماه ۱۳۳۳ شاهد بودند.

شرکت‌های گروه ایریکن نیز در نهم اردیبهشت ۱۳۴۴ به کنسرسیوم ملحق شدند. شرکت‌های عضو کنسرسیوم نفت ایران دو شرکت به نام‌های "شرکت سهامی اکتشاف و تولید نفت ایران " و "شرکت سهامی تصفیه نفت ایران" تشکیل دادند که در کل " شرکت‌های عامل نفت ایران " نامیده ‌شدند.

کمیسیون مخصوص نفت چه بود؟

به گزارش وب‌سایت وزارت نفت، در مسیر ملی شدن صنعت نفت، کمیسیون مخصوص نفت متشکل از ۱۸ عضو بود که پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت را در اسفند ۱۳۲۹ به مجلس ارائه کرد. کمیسیون مخصوص نفت یا کمیسیون نفت در اول تیر ماه سال ۱۳۲۹ (در دوره شانزدهم مجلس شورای ملی ایران) برای رسیدگی به لایحه نفت (معروف به قرار داد الحاقی گس –گلشائیان) تشکیل شد.

این کمیسیون پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت را در اسفند ۱۳۲۹ به مجلس ارائه داد که در آ ن دکتر مصدق، دکتر علوی، ناصر ذوالفقاری، جواد گنجه‌ای، فقیه زاده، اللهیار صالح، حسین مکی، خسرو  قشقایی، سرتیپ‌زاده، جمال امامی، جواد عامری، دکتر نصرت‌الله قاسمی، حائری‌زاده، عبدالرحمت فرامرزی، دکتر محمدعلی هدایتی، دکتر شایگان، میر سید علی بهبهانی و پالیزی عضویت داشتند.

متن پیشنهادی و قانون تصویب شده ملی شدن صنعت نفت

قانون ملی شدن صنعت نفت در واقع پیشنهادی بود که با امضای همه اعضای کمیسیون مخصوص نفت در مجلس شورای ملی، روز ۱۷ اسفند ۱۳۲۹ به مجلس ارائه شد. متن پیشنهادی و تصویب شده این قانون به شرح زیر است :

«به نام سعادت ملت ایران و به منظور کمک به تامین صلح جهانی، به امضاکنندگان ذیل پیشنهاد می نمائیم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی اعلام شودیعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره برداری در دست دولت قرارگیرد.» مجلس سنا نیز این پیشنهاد را در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹تصویب کرد و نفت ایران به طور رسمی ملی شد.

این واقعه هر اندازه که برای ملت ایران نشانه پیروزی و استقلال بود، برای دولت بریتانیا، علامت از دست دادن منافع گسترده این کشور استعماری بر منافع نفتی خاورمیانه بود و لندن‌نشینان بیم آن داشتند که به عنوان الگویی از سوی سایر کشورهای تحت سلطه انگلستان مورد استقبال قرار گیرد.

از این رو دولت مزبور درصدد برآمد برای استیلای مجدد خود بر منابع نفتی ایران، آشکارا با نهضت ملی شدن نفت مخالفت کند، بنابراین در قالب یادداشت‌هایی، مخالفت مستقیم خود را با اراده مردم ایران اعلام کرد. دولت ایران نیز در مقابل دریافت این یادداشت‌ها، بر اعمال حق حاکمیت خود اصرار ورزید و دولت انگلستان را به عدم مداخله در امور کشور فرا خواند.

با این وجود پس از گذشت ۶۵ سال از تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت در ایران، همچنان فشارهای بین‌المللی برای مقابله با استقلال ایران ادامه دارد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 211 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:13

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در پیام‌های جداگانه‌ای فرا رسیدن سال 1395 هجری شمسی و عید سعید نوروز را به سران کشورهای ...

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در پیام‌های جداگانه‌ای فرا رسیدن سال 1395 هجری شمسی و عید سعید نوروز را به سران کشورهای افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، ترکیه، قزاقستان و ازبکستان تبریک گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پیام‌های جداگانه خود خطاب به سران ۹ کشور منطقه که نوروز را جشن می‌گیرند، اظهارداشت: نوروز، عید اعتدال و کهن‌ترین سنت پویای تاریخ مشترک ما است؛ عیدی که غبار روزگار و گرد فراموشی بر دامان آن نمی‌نشیند و پیام آن، صلح، همزیستی و همدلی و بهترین هنگامه برای نشاندن درخت دوستی است.

رییس جمهوری، نوروز  را نماد آشتی و مهربانی با طبیعت دانست و تأکید کرد: آیین نوروز یادگار مدنیّتی رفیع در گستره تاریخ بشریت و میعادگاه فرهنگ‌ها و آیین‌ ملتی است که اعتدال بهاری را پاس می‌دارند.

روحانی افزوده است: آیین نوروز آیینی است که امروزه کشورهای ما، بسیار به آن و فرهنگ غنی برآمده از آن نیازمند هستند، تا با توجه به توافق تاریخی هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ و رفع تحریم‌ها و با امید به برقراری روابطی بهتر و گسترده‌تر میان همسایگان حوزه نوروز، علاوه بر دوستی و آشتی، شرایط نوینی را برای همزیستی مسالمت‌‌آمیز فراهم آورند.

رییس‌جمهوری در پایان پیام خود خطاب به سران کشورهای افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، ترکیه، قزاقستان و ازبکستان، سالی مملو از برکت و شادکامی را برای مردم این کشورها آرزو کرده است.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 196 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:13

همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی مصرف بنزین در کشور روند صعودی به خود گرفت به طوریکه در تاریخ پنجشنبه 27 اسفند ماه به 98 میلیون و 900 هزار لیتر رسید.

مصرف بنزین در کشور رکورد شکست

همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی مصرف بنزین در کشور روند صعودی به خود گرفت به طوریکه در تاریخ پنجشنبه 27 اسفند ماه به  98 میلیون و 900 هزار لیتر رسید.

این گزارش حاکی است: مصرف بنزین در استانهای تهران 19 میلیون لیتر، اصفهان  هشت میلیون لیتر، فارس پنج میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر و خراسان رضوی پنج میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر بوده است که نشان دهنده  رشد 14 درصدی نسبت به روزهای قبل بوده است.

مصرف بنزین کل کشور در روز چهارشنبه 26 اسفندماه امسال با 13 درصد افزایش از مرز 86 میلیون و 500 هزار لیتر گذشت.

براساس این گزارش، در روز 26 اسفندماه به ترتیب استانهای تهران با 18 میلیون و 500 هزار لیتر، اصفهان 7 میلیون و 500 هزار لیتر، فارس پنج میلیون و 900 هزار لیتر  و خراسان رضوی چهار میلیون و 300 هزار لیتر بیشترین مصرف کشور را به خود اختصاص دادند.

این در حالی است که مصرف بنزین کل کشور در بازه زمانی ١٧ تا ٢٥ اسفندماه امسال با بیش از دو میلیون لیتر افزایش به میانگین روزانه ٧٥ میلیون و ٤٧٧ هزار لیتر رسید، در حالی که این مقدار در هفته منتهی به ١٦ اسفندماه ٧٣ میلیون لیتر بود.

آمار مصرف بنزین معمولی در این دوره نشان می دهد که در این مدت به طور میانگین روزانه  بیش از 72 میلیون لیتر بنزین معمولی مصرف شده است.

پیش بینی مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی قبل از آغاز تعطیلات نورزی از مصرف بیش از 100 میلیون لیتر در ایام نوروز حکایت می کرد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 184 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 23:13

با افزوده شدن سیستم ترمز خودکار اضطراری به تمامی خودروهای ساخته شده و عرضه شده در آمریکا تا سال 2022 گام بزرگی در جهت حفظ ...

نصب سیستم ترمز اضطراری تا سال 2022 در تمام خودروها

با افزوده شدن سیستم ترمز خودکار اضطراری به تمامی خودروهای ساخته شده و عرضه شده در آمریکا تا سال 2022 گام بزرگی در جهت حفظ امنیت و جان سرنشینان وسایل نقلیه برداشته خواهد شد.

آنتونی فاکس وزیر امور حمل و نقل ایالات متحده در این مورد گفته است: با نصب سیستم استاندارد ترمز اضطراری بر روی خودروهای ساخت 20 شرکت اتومبیل سازی گام بزرگی در جهت جلوگیری از وقوع تصادفات سهمگین رانندگی و از دست رفتن جان هزاران نفر برداشته خواهد شد.

امروزه قابلیت یاد شده به عنوان یک انتخاب اختیاری در دسترس بسیاری از علاقمندان است. بر این اساس اگر خودرو متوجه شود که اتومبیل دیگری از جلو در حال نزدیک شدن به آن است به طور خودکار ترمز خود را به کار می اندازد و در نتیجه یا از تصادف جلوگیری می شود یا شدت تصادم دو خودرو کمتر می شود تا جان سرنشینان محفوظ بماند.

امروزه سیستم ترمز اضطراری خودرو در کنار کیسه هوا و کمربند ایمنی در حال تبدیل به یک استاندارد همه گیر در خودروهای مختلف است. البته برای نصب سیستم اخیر باید تجهیزات ویژه ای مانند رادار، دوربین های متعدد و سیستم لیزری خاصی بر روی اتومبیل نصب شود.

این تجهیزات فاصله خودرو از موانع مختلف را تشخیص می دهد و حتی سرعت حرکت آنها را محاسبه خواهد کرد. حسگرها جز اصلی چنین سیستم هایی را تشکیل می دهند.

20 خودروساز آمریکایی که در این زمینه به توافق رسیده اند 99 درصد از کل بازار تولید خودرو را در ایالات متحده در اختیار دارند و انتظار می رود با نصب این سیستم از 28 هزار تصادف در سال که منجر به مجروح شدن 12 هزار نفر می شود، جلوگیری گردد.

از جمله شرکت هایی که برای نصب این سیستم اعلام آمادگی کرده اند می توان به آئودی، بی ام و، فیات کرایسلر، فورد، جنرال موتورز، هوندا، هیوندای، جگوار لندروور، کیا، مازراتی، مزدا، مرسدس بنز، میتسوبیشی، نیسان، پورشه، سوبارو، تسلا، تویوتا، فولکس واگن و ولوو اشاره کرد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 189 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:15

از فردا اول فروردین ماه 95 ، حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار اعم از قرارداد دائم یا موقت مبلغ ...

از فردا اول فروردین ماه 95 ، حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار اعم از قرارداد دائم یا موقت مبلغ 27.722 ریال (دویست و هفتاد هزار و هفتصد و بیست و دو ریال) تعیین می شود.

امروز آخرین روز  سال 94 و محاسبه دستمزد بر اساس فرمول دریافتی 712425 تومانی است. از فردا دستمزد نیروی کار مشمول قانون کار مطابق افزایش 14درصدی دستمزد کارگران در سال 95 محاسبه می شود.

 یعنی مطابق بخشنامه افزایش دستمزد سال 95 کارگران،‌از اول سال 1395، حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار اعم از قرارداد دائم یا موقت مبلغ27.722 ریال (دویست و هفتاد هزار و هفتصد و بیست و دو ریال) تعیین می شود. همچنین از اول سال 1395 سایر سطوح مزدی نیز روزانه 14درصد مزد ثابت یا مزد مبنا(موضوع ماده 36 قانون کار) نسبت به آخرین مزد در سال 1394 افزایش می‌یابد.

بنابراین از ابتدای فروردین ماه سال 95حداقل دریافتی شاغلان مجرد مشمول قانون کار بدون اضافه کاری های احتمالی و سایر موارد، ماهیانه 972.164تومان، دریافتی افراد متاهل دارای یک فرزند با همین شرایط 1.053.380 هزار تومان و دریافتی افراد متاهل با دو فرزند ماهیانه 1.134.596هزارتومان خواهد بود. همچنین برای هر فرزند در سال 95 ماهیانه   81.216 تومان و دو فرزند 162.432تومان به عنوان حق اولاد، به حقوق کارگران افزوده می‌شود.

با اعلام حداقل دستمزد سال آینده کارگران، میزان عیدی سال آینده حداقل یک میلیون و 624 هزارتومان و حداکثر نیز 2میلیون و 436 هزارتومان خواهد بود. بنابراین کارگرانی که در سال جاری برابر با2 پایه حقوق 712 هزار و 425 تومانی مصوب شورای عالی کار یک میلیون و 424 هزار و850 تومان عیدی دریافت کرده اند در سال95به میزان یک میلیون و 624 هزار و 328 تومان عیدی می‌گیرند.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 223 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:51

درآمدهای 1 تا 15 میلیونی شغل های عیدانه در روزهای آخر سال نمود بیشتری دارد،عمراین کسب درآمد کوتاه اما سودش زیاد است. دستفروشی به این ...

درآمدهای 1 تا 15 میلیونی شغل های عیدانه در روزهای آخر سال نمود بیشتری دارد،عمراین کسب درآمد کوتاه اما سودش زیاد است. دستفروشی به این شکل با این میزان سود مختص روزهای پایان سال است. روزهایی مثل همین امروز.

روزهای آخر اسفند مردم با انگیزه خرید عید و نوکردن جامه و خانه خود به بازار می‌رود و این افزایش تقاضا بازار دستفروشان را داغ داغ می‌کند تا جایی که پیاده‌روها پول ساز شده اند.

در میان دستفروشان همه قشری مشاهده می‌شود. پیر،جوان، نوجوان و مرد و زن هستند که در روزهای پایان سال دست به کسب درآمد از راه دست فروشی زده‌اند. دستفروشان چند دسته هستند،  ازکسانی که اجناس دیگران را می‌فروشند و به صورت درصدی مزد می‌گیرند تا مغازه‌دارانی که برای آب‌کردن جنس‌های درجه‌چندم خود مجبور می‌شوند کسی را مأمور فروش اجناس به صورت دست‌فروشی کنند. در میان دست‌فروشان، کسانی هستند که سال‌هاست به این کار مشغول‌اند و به‌عنوان شغل به دست‌فروشی نگاه می‌کنند و کسانی نیز هستند که به یک‌باره و با بازی روزگار به این ورطه افتاده‌اند. براساس اظهارات اغلب دست‌فروشان، درآمدهای روزمره دست‌فروشی کفایت زندگی روزمره آنها را می‌دهد؛ البته به شرطی که مأموران شهرداری، کسب‌وکارشان را مختل نکنند.

اجناس دستفروشان از لباس و آجیل و دیگر نیازهای شب عید مردم گرفته تا کیف های مسافرتی، زیور آلات بدلی، حوله و دمپایی و... است . بهتر بخواهیم بگوییم بازار شب عید در 3 تا 4روز پایانی سال بهترین فرصت برای کسب درآمد است.

عمراین کسب درآمد کوتاه اما سودش زیاد است. دستفروشی به این شکل با این میزان سود مختص روزهای پایان سال است. روزهایی مثل همین امروز.

همین امروز اگر سری به خیابان‌ها و کوچه های اطراف بیندازی خواهی دید که مردم با هیاهو برای شهر عید خرید می‌کنند و شهر از هیاهو، رنگ و سر و صدا جان دوباره گرفته است. بساط هفت سین سبزه، سمنو،شمع،سنجد، سکه های تزئینی، گلدان،سیر،... پهن است و ناخودآگاه نیازهای کاذب برای مردم ایجاد می‌کند. ماهی که یکی از نیازهای سفره هفت سین ایرانیان است پرسودترین کالای بازار است. طبق آمار هرساله بیش از 60 میلیون ماهی قرمز فروخته می‌شود که یک گردش مالی چند صد میلیاردی را تنها در طول یک‌ماه به‌همراه دارد. زمانی که ناخواسته جلوی بساط دستفروشان که بهانه نوروز سفره اجناس فروشی خود را پهن کرده‌اند می‌رویم به راحتی دست و پایمان سست می‌شود و دل دل می کنیم تا از اجناس پهن شده روی زمین خرید کنیم.

اما در میان درآمدها متفاوت است. از یک میلیون تومان گرفته تا 15میلیون تومان. شغل‌هایی که در روزهای آخر سال ظهور می کنند با وجود نداشتن بیمه و اثر ثابت و دائمی اما سودهای آنچنانی برای صاحبان خود دارند، آنقدر که برخی را وسوسه می‌کند شغل‌های ثابت خود را برای چند هفته کنار گذاشته و کنار خیابان بساط کنند و سود بازار شب عید را از دست ندهند. دستفروشی در خیابان‌های بالا شهر تهران درآمد بسیار بیشتری دارند چرا که متناسب با منطقه ای که  بساط کاسبی پهن می‌شود، سود دریافت می کنند.  در این گیر و دار گاهی برخی جنس‌ها با 10 برابر قیمت هم به فروش می‌رسد.


90 درصد دستفروشان در بازار شب عید ظهور می‌کنند

به گفته عبداللهی، معاون شهری خدمات شهرداری ، با نزدیک شدن به عید نوروز دستفروشان از نقاط مختلف کشور به پایتخت می آیند و از کل دستفروشان تنها 10 درصد آنها مستحق هستند و بیش از 90 درصد از این افراد جزو تولیدکنندگان هستند که در قالب تیم و گروه های بزرگ اقدام به بساط گستری می کنند .


دستفروشی و نابودی اقتصاد

هرچند به اعتقاد حمید حاج اسماعیلی دستفروشان هم بیکار هستند،  اما وضعیت فعلی و رواج نرخ بیکاری در کشور حاکی از این است که دستفروشی هم بیکاری محسوب می‌شود. اما حاج اسماعیلی علت اصلی نابسامانی در بازار کار را علت اصلی گسترش بی سابقه دستفروشی در بازار کار می داند و می‌گوید:هرچقدر بازار کار رسمی کشور تحت فشار قرار دارد، بازار غیررسمی و واسطه گری در ایران رونق دارد و افراد از فعالیت در این بخش‌ها سود می برند.

این کارشناس بازار کار معتقد است که مشکلات موجود در سیستم توزیع از دیگر مسائلی است که باید مد نظر قرار گیرد و ادامه می‌دهد: از آنجایی که دستفروشان معمولاً کالاها و اجناس را با قیمت مناسب‌تری نسبت به بازار رسمی به دست مردم می‌رسانند و این مسئله باعث گرایش مردم به آنها و در نتیجه سودآور شدن دستفروشی شده است.

حاج اسماعیلی می‌گوید:دولت باید برای هدایت کردن کارجویان به سمت بازارهای کار رسمی کشور برنامه ریزی داشته باشد. دستفروشی برای افراد درآمدهایی را به همراه دارد اما به دلیل نبود هیچ گونه حمایت اجتماعی، باید دستفروشان را جز بیکاران و افراد فاقد شغل تلقی کرد.

این کارشناس بازار کار در بیان راه‌کارهای لازم برای ساماندهی دستفروشان می افزاید: دولت با راه اندازی بازارچه هایی تحت نظارت باید دستفروشی را سر و سامان دهد و کاری کند که فعالیت های غیر رسمی اقتصاد به سمت بازار کار رسمی پیش رود.

وی با اعتقاد بر اینکه گسترش دستفروشی به معنی نابودی بنگاه‌های اقتصادی است گفت: دستفروشان بنگاه‌ها را نابود نمی‌کنند بلکه فضای اقتصادی کشور اگر به سمت دلالی، واسطه گری و استفاده از رانت و مسائلی از این دست بروند نشان دهنده عدم فعالیت بنگاه ه ای اقتصادی است.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 185 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:51

ساعت رسمی کشور در ساعت 24 اول فروردین 1395 ، یک ساعت به جلو کشیده می‌شود.

بر اساس قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب 1386 مجلس شورای اسلامی، ساعت رسمی کشور در ساعت 24 اول فروردین ماه هر سال یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت 24 روز سی‌ام شهریور به وضعیت سابق برگردانده می‌شود.

بر این اساس، فردا شب که اولین روز فروردین 1395 است، ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده خواهد شد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 219 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:51

در شرایطی گفته می‌شود، بازار آینده شرایط متفاوت‌تری نسبت به سال جاری خواهد داشت که تاکنون محصولات تولیدی به‌صورت دقیق مشخص ...

چه خودروهایی سال 95 وارد بازار ایران می ‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌های این روزهای مشتریان خودرو این است که چه خودروهایی سال آینده وارد بازار ایران می‌شوند؟

این سوال در حالی مطرح است که یکی از نارضایتی‌های همیشگی مشتریان عدم تنوع در سبد محصولات خودروسازان است. با این وجود تولید‌کنندگان با پشت‌سر گذاشتن تحریم‌ها و اجرای برجام ظاهرا توسعه محصول را در سرلوحه فعالیت خود قرار داده‌اند؛ به‌طوری‌که دو خودروساز بزرگ کشور برنامه‌هایی برای ورود خودرو‌های جدید به سبد محصولاتی خود دارند. این خودروها در شرایطی قرار است وارد بازار شوند که به گفته خودروسازان ورود آنها بستگی به امضای قراردادها با شرکای خارجی‌شان دارد. به عقیده کارشناسان اگرچه محصولات وعده داده شده از سوی خودروسازان می‌تواند رونق بازار را به همراه داشته باشد، اما این موضوع در شرایطی صورت می‌گیرد که قیمت خودروها برای مشتریان مطلوب باشد. از سوی دیگر آنها تاکید دارند که خودروهای جدیدی که قرار است وارد بازار شوند باید در محدوده‌های قیمتی مختلف باشند تا مشتریان قدرت خرید آنها را داشته باشند.

در شرایطی گفته می‌شود، بازار آینده شرایط متفاوت‌تری نسبت به سال جاری خواهد داشت که تاکنون محصولات تولیدی به‌صورت دقیق مشخص نشده است؛ اما براساس قراردادهای منعقد شده خودروسازان داخلی با شرکایشان و قراردادهایی که در سال آتی منعقد خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود بین 6 تا 10 مدل جدید خودرو وارد بازار شود؛ بنابراین هر قدر تا پیش از این بازار خودرو از بی‌تنوعی محصولات رنج می‌برد، اما قرار است خودروسازان با تولید این تعداد خودرو جدید، سبد محصولات خود را توسعه دهند. براین اساس، برنامه شرکت‌های خودروساز توسعه محصول در دو بخش همکاری‌های بین‌المللی و توانمندی‌های داخلی است. شرکت ایران‌خودرو در بخش همکاری‌های بین‌المللی قصد همکاری با برخی از خودروسازان خارجی را دارد که شاخص‌ترین آنها شرکت فرانسوی پژو است که بعد از اجرای برجام نیز قرارداد تولید مشترک این شرکت با ایران خورد و به امضا رسید.

براساس این قرارداد دو شرکت قصد دارند در همکاری مشترک خود به تولید محصولات پژو 208، 2008 و 301 بپردازند. بنا به گفته مدیران ایران‌خودرو، محصولات پژویی این شرکت بین 58 تا 77 میلیون تومان قیمت خواهند داشت. محصولات جدید این شرکت در پایان سال 95 وارد بازار خواهند شد، اما ایران‌خودرو برای تنوع بخشیدن به بازار خود، از اوایل سال 95 خودروی i207 را روانه بازار خواهد کرد این خودرو نیز 45 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.همچنین یکی از مهم‌ترین شرکای ایران‌خودرو که در شرایط کنونی نیز مذاکرات با آن در حال انجام است، شرکت ایتالیایی «فیات» است. این برند ایتالیایی به تولید خودروهای ارزان معروف است، بر این اساس بسیاری از کارشناسان فیات را یکی از مهم‌ترین شرکای ایران‌خودرو می‌دانند؛ به‌طوری‌که آبی‌های جاده مخصوص قصد دارند در همکاری با این شرکت به تولید خودروهای ارزان‌قیمت بپردازند. آنگونه که به‌نظر می‌رسد ایران خودرو قصد دارد سه محصول این شرکت با نام «اپسیلون»،«فیات 500 » و «پاندا» را تولید کند.

دیگر شریک ایران‌خودرو که قرار است محصولات تازه آن جان تازه‌ای به بازار خودرو دهد، شرکت ژاپنی «سوزوکی» است.محصول همکاری ایران‌خودرو با این شرکت در سال‌های گذشته ویتارا بود، با این حال در آینده نزدیک این شرکت قصد دارد به توسعه تولیدات خود در همکاری مشترک با ایران‌خودرو بپردازد. بر این اساس تولید محصولات دیگری از جمله «سوئیفت»، «ویتارای جدید» و «سیاز» نیز در برنامه تولید این شرکت قرار دارد.

یکی دیگر از شرکای ایران‌خودرو شرکت فرانسوی «رنو» است که تاکنون تکلیف آن مشخص نشده است و بنا به گفته‌هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو مشخص شدن وضعیتش منوط به مذاکرات این شرکت با سایپا است. با این حال به‌نظر می‌رسد، تولید دو خودروی «کیلیو» و «کپچر» در این شرکت صورت بگیرد که در صورت نهایی شدن قرارداد ممکن است این خودروها در پایان سال 95 یا سال بعد از آن وارد بازار شوند. یکی دیگر از برنامه‌های سال آینده شرکت‌های خودروساز تکیه بر توانمندی داخلی است؛ به‌طوری‌که شرکت ایران‌خودرو قصد دارد محصول پروژه «ایکس409» را که همان دنای جدید است در سال 95 وارد بازار کند.

برنامه توسعه محصول گروه خودروسازی سایپا برای سال 95 نیز در دو بخش همکاری‌های بین‌المللی و توانمندی‌های داخلی است. این شرکت در بخش همکاری‌های بین‌المللی قصد دارد با شرکای خود برخی محصولات را به تولید برساند. هر چند این شرکت تاکنون قرارداد تولید مشترکی با هیچ یک از شرکت‌های خودروساز بین‌المللی را به امضا نرسانده است اما آن‌گونه که گفته می‌شود، تولید مشترک با شرکت‌های سیتروئن، رنو، نیسان و کیا در برنامه این شرکت قرار دارد. هر چند مذاکرات شرکت سایپا با سیتروئن برای تولید مشترک طولانی شده، اما آنگونه که شنیده می‌شود، در جریان مذاکرات میان این دو شرکت تولید محصول C4 نهایی شده است. این دو شرکت پیش از این قرار بود خودرویی در کلاس C در سایپا تولید کنند که به‌دلیل تشدید تحریم‌ها این قرارداد عملی نشد. با این حال در مذاکرات اخیر دو شرکت تولید C4 نهایی شده که بعد از امضای قرارداد این خودرو روانه بازار ایران خواهد شد.

محصول دیگر شرکت سایپا، تولید خودروی «داستر» شرکت رنو است. آن‌گونه به‌نظر می‌رسد که تولید این خودرو برای ورود به بازار نهایی شده است. یکی دیگر از شرکای سایپا، شرکت کره‌ای «کیا» است و خبر می‌رسد که علاوه‌بر سراتو تولید اسپورتیج نیز در برنامه تولیدی این شرکت قرار دارد. نیسان یکی دیگر از شرکای شرکت سایپا است که تاکنون درخصوص محصولات جدید آن برای ورود به بازار ایران صحبتی به میان نیامده است. یکی دیگر از تولیدات آینده شرکت سایپا خودروی «ساینا» است که این خودرو نیز توسط متخصصان این شرکت طراحی و تولید شده، قیمت این محصول 27 میلیون تومان است.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 207 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:46

روز شنبه هواپیمای مسافربری دوبی به جنوب روسیه در زمانی که برای دومین بار قصد فرود در فرودگاه روستوف را داشت، دچار حادثه شد و تمامی 61 سرنشین آن کشته شدند.

61 کشته در سقوط هواپیمای مسافربری در روسیه

مقامات اضطراری روسیه اعلام کردند که هواپیمای بویینگ 737 شرکت فلای‌دوبی در فرودگاه روستوف آن‌دون سقوط کرده است. این هواپیما 55 مسافر و 6 خدمه داشته است.

ویکتور یانوتسنکو، مسئول ارشد وزارت شرایط اضطراری اعلام کرد: « متاسفانه همه سرنشینان هواپیما کشته شده‌اند.» 

ژانا ترکوها، مشاور وزیر حمل و نقل روسیه در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که علل احتمالی این حادثه، خطای خلبان و شرایط آب و هوایی نامساعد بوده است. مقامات محلی اعلام کردند که در زمان سقوط هواپیما، باد شدید و ناگهانی در منطقه روستوف شروع به وزیدن کرده بود.
 
به گفته مقامات محلی اغلب مسافران این پرواز، روسی بودند. سه خارجی نیز در لیست مسافران وجود داشتند ولی دریافت اطلاعات تکمیلی نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
 
فلای دوبی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در حال جمع‌آوری اطلاعات با بیشترین سرعت ممکن هستیم. در این لحظه ما به یاد مسافران و خدمه هواپیما هستیم و برای آنها طلب آمرزش می‌کنیم.»

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 208 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 13:32

یک تارنمای استرالیایی روز شنبه با پیشنهاد به شهروندان این کشور برای سفر به ایران، نوشت: ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به یک ...

ایران افسانه ای، در حال تبدیل شدن به کانون گردشگری است

یک تارنمای استرالیایی روز شنبه با پیشنهاد به شهروندان این کشور برای سفر به ایران، نوشت: ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به یک کانون برای گردشگری است.

تارنمای 'تراولر' استرالیا که مشاوره سفر به شهروندان این کشور ارائه می کند، نوشت: ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به یک کانون برای گردشگری در جهان است.

این تارنما، مردم ایران را 'ملتی با فرهنگی غنی' و سرزمینی زیبا دانست که در آن مردم 'سلام گرم گردشگران را دریافت' می کنند.

به نوشته 'تراولر' استرالیا، ایرانیان مردمی دوست داشتنی هستند... مردم ایران به معنای واقعی در هر جایی ملاقات کنید، دوست شما هستند.

'آنتونی هم' دبیر بخش خاورمیانه یک نشریه گردشگری که به ایران سفر کرده است، گفت: مهمان نوازی که من در ایران تجربه کرده ام کاملا فوق العاده است.

وی گفت: مردم ایران واقعا از اینکه با شما هستند خوشحالند. ایران یک کشور افسانه ای است و تا حد زیادی امنیت در آن برقرار است.

تارنمای 'تراولر' استرالیا در این گزارش با اشاره به پرسپولیس در 'شهر باستانی در نزدیکی شیراز' به نقل از 'آنتونی هم'، نوشت: اصفهان نیز شهری امن و زیباترین شهری است که تاکنون دیده ام. شهری با مساجدی که با کاشی آبی ساخته شده اند و پل های زیبایی که در آن وجود دارد. تبریز و یزد نیز از شهرهای زیبا و قدیمی ایران هستند.

این تارنما نوشت: در یک کلام باید بروم. ایران هنوز یکی از مقصدهای سفر است و زمانی که در آنجا بسر می برید، این کشور می تواند فکر شما را در مورد جهان تغییر دهد.

دولت استرالیا از آذر ماه امسال سفر به ایران را برای شهروندان خود بدون مشکل دانست و تاکید کرد که شهروندان استرالیایی می توانند ایران را به عنوان مقصد گردشگری خود برگزینند. دولت استرالیا سطح هشدارهای مسافرتی به ایران را که پیشتر در سطح 'سه' ارزیابی شده بود، به سطح 'دو' کاهش داده است.

تارنمای 'ای.بی.سی' استرالیا نیز یک ماه پس از آن با تاکید بر اینکه ایران از مقاصد گردشگری جهان در سال جدید میلادی است، به معرفی کشورمان به عنوان یکی از چهار مقصد احتمالی گردشگران در سال 2016 و پاسخ به چرایی این انتخاب و همچنین ظرفیت های گردشگری ایران پرداخت.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 204 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 13:32

روزهای اخیر شاهد تردد خودروهایی با پلاک ملی هستیم که غیبت طولانی مدتی در بازار کشورمان داشتند و بالاخره این طلسم شکسته شد و ...

روزهای اخیر شاهد تردد خودروهایی با پلاک ملی هستیم که غیبت طولانی مدتی در بازار کشورمان داشتند و بالاخره این طلسم شکسته شد و این غیبت شاید آنچنان محسوس نبود اما حضورشان برای ایجاد رقابتی دیدنی خالی از لطف نیست.

به گزارش ایران جیب به نقل از عصرخودرو، شرکت آئودی یکی از این دسته کمپانی هایی است که می تواند در رقابت با رفقای آلمانی یا فرانسوی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. این بار یکی از محصولات شاسی بلند کمپانی آئودی را از سبد محصولاتش بیرون کشیدیم تا پس از آزمایش رانندگی دیدتان را نسبت به آئودی (Q5 (Quattro تولید 2015 بازتر کنیم و ریسک خرید این محصول را به حداقل برسانیم تا با آگاهی کامل به سراغ آن بروید. در این دسته دو خودرو دیگر از رقبای آلمانی قرار می گیرند که آن هم چیزی جز بنز GLK و ب ام و X3 نیست. آئودی Q5 در اولین سال ورودش به بازار (2008) با استقبال خوبی رو به رو شد و 6030 دستگاه از آن را در سال اول فروخت در حالی که رتیه فروش X3 رقم 49441 دستگاه و و مرسدس بنز GLK رقم 6624 دستگاه بود و این در حالی اتفاق افتاد که اولین سال ورود بنز (GLK (2007 تعداد 13 دستگاه فروش داشت و ب ام و X3 در سال 2003 توانست حداکثر675 دستگاه از آن بفروشد. حال نگاهی کنیم به فروش سال 2014 این سه محصول که رتبه اول با فروش 60679 دستگاه به آئودی Q5 تعلق دارد و رتبه های بعدی به ترتیب ب ام و ( 48229 دستگاه) و بنز (23195 دستگاه) قرار گرفته اند و این یعنی موفقیت در تصاحب بازار دنیای نامحدود خودروسازی. Q5 نخستین محصول آئودی پس از سال های غیبت از بازار ایران است که با خط شکنی بازار ایران، راه را برای لشکر قدرتمند اربابان حلقه ژرمن و برادرانش باز کرده است.

تنوع بالا؛ برگ برنده

خودرو آئودی Q5 توانست با تنوع در موتور با گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک، خودش را بهتر در دل خریداران جا کند. موتورهایی که خریداران می‌توانند براساس سلیقه انتخاب کنند 4 نمونه دیزل و بنزینی است به‌صورتی‌که 4 سیلندر 2 لیتری و 6 سیلندر 3لیتری در دسته دیزل قرار گرفته و اگر بخواهید موتور بنزینی روی این شاسی‌بلند داشته باشید، حق انتخاب موتور 4 سیلندر توربو 2لیتری و 6 سیلندر 3.2 لیتری دارید‌. خودرو مورد آزمایش که در کشورمان رفته رفته به تعداد آن اضافه می‌شود، از موتور 2 لیتری توربو 4‌سیلندر خطی بهره می‌برد‌.
 

hr76miryonf2qgrm12ln.jpg


این موتور حجمی بالغ بر 1984 سی‌سی با 16 سوپاپ DOHC داراست و حداکثر قدرت 220 اسب بخار در دور موتور 4450-6000 دور در دقیقه را وارد چرخه انتقال می‌کند‌. گیربکسی که روی این خودرو نصب شده از دسته گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZF است و با انتقال قدرت به چهارچرخ (Quattro) آن حداکثر گشتاور 350 نیوتن متر در دور موتور 1500 دور در دقیقه را برای این خودرو 1850 کیلوگرمی رقم می‌زند‌. برایتان سوال پیش می‌آید حالا با این مشخصات صفر تا 100 آن چقدر است و جواب به گفته کارخانه سازنده برابر 7.2 ثانیه در ایده‌آل‌ترین حالت است و حداکثر سرعت آن برابر 222 کیلومتر در ساعت است‌. نکته مهمی که عمده مشتریان به آن توجه دارند، مصرف سوخت وسیله نقلیه پیش رویشان است‌، آئودی Q5 با این موتور و ظرفیت مخزن سوخت 75 لیتری به ازای هر 100 کیلومتر به صورت میانگین حدود 7 تا 8 لیتر سوخت در سیکل ترکیبی مصرف می کند.

تناسب اندام ارباب حلقه‌ها

طراحی Q5 با خطوط سیال و ساده شکیل و متفاوت از دیگر کراس اوور هی لوکس اروپا است.خط شخصیت روی بدنه با رسیدن به گلگیرها شکل شکسته تری به خود گرفته است و شیشه های جانبی با ارتفاع کوتاه در بالاترین نقطه موجب مرتفع به نظر رسیدن چهره این کراس اوور متوسط شده اند. پیش رادیاتور آئودی Q5 همانند دندان‌های کشیده شده پشت حلقه‌های به‌هم تنیده در وسط یک جفت چراغ با ابروهای بالا آمده هدفی ‌جز ترساندن رقبا ندارد و به تازگی دور چشمان محصولات آئودی خط چشم سفید رنگی مشاهده می‌شود که این طرح خبر از اصالتی چندین‌ساله می‌دهد زیرا تمام محصولات آئودی از این طرح قالب پیش رادیاتور بهره می‌برند. یک مه‌شکن گرد با قالب کروم‌رنگ و یک خط موازی روی چراغ جلو برای ایجاد یک تقارن در دهانه‌های سپر جلو که دو طرف سپر قرار گرفته، جاساز شده‌اند‌. طرح عقب تماما‌ همشکل دیگر محصولات کلاس Q بوده و شبرنگ‌های کشیده شده روی لبه‌های سپر هنوز هم دیده می‌شود‌، چراغ‌های خاص آن با زوایای شکسته و نئون‌های دور آن برای ایجاد ظاهری متفاوت و دلچسب‌تر روی این خودرو شاسی‌بلند قرار گرفته‌اند و با تعبیه کردن یک جفت خروجی اگزوز دایره ای شکل زیر سپر عقب به هدف خودشان رسیده‌اند‌. آنچنان خطوط شکسته‌ای روی بدنه دیده نمی‌شود و نمای کناری خودرو را بسیار ساده پیش برده اما از کنار که به خودرو نگاه کنید طراحی زیبایی دارد زیرا با طول 4639 میلی‌متر (13 میلی‌متر کمتر از BMW X3) و در صندوق عقب با کمی شیب رو به بیرون و کاپوت خمیده آن همچنین رینگ‌های 10 پره‌ای 19 اینچی شکل و شمایل نیمه اسپرتی به آن بخشیده‌اند‌.

gph89e4051vqlnrbp9ku.jpg

در برقی صندوق عقب یکی از امکانات کاربردی این خودرو بوده تا سنگینی در محسوس نباشد که با فشردن دکمه و باز شدن آن فضای 824 لیتر پشت صندلی‌های عقب جا دارد که با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب این عدد به 1622 لیتر می‌رسد‌. موضوع مهمی که برای خودرو‌های شاسی‌بلند حائز اهمیت است عملکرد آفرودی خودرو در عبور از موانع یا دریاچه‌هاست که می‌توان بدون هیچ شکی آئودی Q5 را به استخر آب با عمق 0.5 متری زد‌. قدرت آئودی Q5 برای بکسل کردن یک وسیله با وزن 1995 کیلوگرم کافی بوده در حالی‌که بنز GLK و ب‌ام‌و X3 حداکثر قابلیت کشش 1587 کیلوگرم را دارند البته اینها در حالت استاندارد است و شما می‌توانید وزن بیشتری با خودروتان بکسل کنید اما احتمال خرابی گیربکس و متعلقات دیگر حتی فشار به شاسی خودرو از این دسته خطرها محسوب می‌شوند‌.


چیدمان در دکوراسیون داخلی

بالاخره در خودرو را باز کردیم و روح لوکس‌سازی آئودی کاملا مشهود بود‌. استفاده از طرح چوب قهوه‌ای سوخته و متریال درجه یک و باکیفیت در این خودرو جلوی هر انتقادی از سوی مشتریان را می گیرد‌. فرمان چهار‌پره‌ای و ذوزنقه کروم‌رنگ دور آن که یک توازن با پیش رادیاتور دارد چشم بیننده را نوازش می‌کند‌. عنوان اختصاصی آئودی ؛ Quattro در گوشه‌های نمای خارجی دیده می‌شود و در نمای داخلی روی داشبورد چسبانده شده که خبر از چهارچرخ متحرک بودن خودرو می‌دهد‌. به غیر از طرح چوب آن با ایجاد فضای لوکس با ترکیب رنگ قهوه‌ای سوخته تودوزی صندلی‌ها و خاکستری تیره داشبورد یا رودری‌ها جای تحسین دارد‌. با اینکه شاید در ظاهر بیرونی آنچنان جزئیات خاصی به چشم نمی‌آمد اما برعکس آن چیدمان نمای داخلی آن بسیار فوق‌العاده و متفکرانه طراحی و اجرا شده است‌.

gcm4bs25jtwm1ww7zxiu.jpg

طرح لوکس و تحسین‌برانگیز کابین خودرو با داشتن فضای جادار برای سرنشینان بسیار راحت و مورد قبول است‌. در نقاط مختلف شاهد استفاده از اشکال ذوزنقه‌ای هستیم که دریچه‌های سیستم تهویه، قاب صفحه نمایش و فرم دستگیره‌های در از این دسته هستند؛یعنی نمادی از قاب جلو پنجره آئودی‌. در حالت استاندارد آئودی Q5 از سیستم صوتی با 10 بلندگو‌، صفحه نمایش 6.5 اینچی در وسط داشبورد با رادیوی ماهواره‌ای و بلوتوث بهره می‌برد اما انتخاب فول آپشن آن از یک مانیتور 7 اینچی با سیستم صوتی 14 بلندگو با خروجی 505 وات ،تصاویر GoogleEarth برای سیستم ناوبری و کنترل اتوماتیک صدا براساس سرعت از این قبیل امکانات این خودرو هستند و لازم است بدانید برای این سیستم باید هزینه‌ای بالغ بر 4.000 دلار پرداخت کنید تا بتوانید از یک سواری دلچسب لذت ببرید‌.

در نمایشگر این خودرو می‌توان به‌راحتی از تمام اطلاعاتی همچون مسیریابی (Google Earth)‌، وضعیت آب و هوا (Weather Info)‌، کنترل صدا (Google Voice)‌، نقشه راه‌ها (Google Map)‌، اطلاعات پارک خودرو (Parking Info)‌، واقعه یا رویداد‌های شهر (City Events) و اطلاعات سفر (Travel Info) استفاده کرد‌. به گفته نیمی از کسانی که این خودرو را آزمایش کرده‌اند، استفاده از سیستم صوتی این خودرو کمی سخت است و ما هم آن‌را تأیید می‌کنیم به این دلیل که در حین آزمایش رانندگی کمی جانمایی کنترل‌کننده‌ها تغییر کرده بود. مثلا ولوم تنظیم صدا در سمت راست دسته دنده (روی کنسول میانی) قرار داشت و بیشتر کمک راننده روی آن تسلط داشت ،البته راننده می‌تواند از طریق کنترل‌کننده‌های روی فرمان صدا یا موزیک را تغییر دهد اما لازم است راننده در هر حالت راحت باشد‌. روی کنسول وسط دیگر متعلقات تنظیم‌کننده سیستم صوتی همراه یک موس قرار دارد تا سرنشینان جلو بتوانند در تنظیمات به یکدیگر کمک کنند‌. صندلی‌های ردیف جلو در 4 حالت استاندارد توسط کنترل‌کننده‌های برقی کنار صندلی تنظیم می‌شوند و صندلی راننده 4 حالت برای تنظیم وضعیت کمر و نشیمنگاه بیشتر از حالت نرمال (صندلی راننده 8 حالت تنظیم) دارد‌. اگر بیشتر وقت خود را برای تفریح در پیست دیزین یا پولادکف برای یک اسکی روی برف می‌گذرانید، برای حمل چوب اسکی‌ها نیاز به باربند نیست زیرا شما می‌توانید با تا کردن صندلی وسط ردیف عقب به یک فضای طولی مناسب دست پیدا کنید‌.
 

ack6iy95qasip2y181a.jpg

دور دور با ارباب حلقه‌ها

دور دور کردن در خیابان‌های شهر شاید عادی باشد اما با یک خودرو تازه‌وارد این مورد کمی متفاوت‌تر از قبل است و برای بیننده‌هایی که محصولات این کمپانی را فقط با پلاک گذرموقت دیده‌اند، خوشایند بود و از لبخند جوانان یا حتی افرادی که نزدیک خودرو می‌شدند و سوالشان این بود «چگونه این ماشین را پلاک کرده‌اید؟!» درک نظر مثبتشان منطقی و راحت بود‌. سواری کردن با این خودرو به‌جز ایجاد جلب توجه بسیار راحت و آرام بود؛ یعنی سیستم تعلیق آن عملکرد مثبتی داشت و حتی در آفرود سواری با تپه‌های معمولی یا کوهنوردی آن سربلند بیرون می‌آمد اما عملکرد X3 در مقایسه با آفرود سواری با این خودرو متفاوت و یک پله بالاتر است‌. این خودرو در محور جلو از سیستم تعلیق چنداتصاله بهره می‌برد‌. اگر بخواهیم توضیح کوتاهی از این سیستم به شما دهیم باید اشاره‌ای کنیم به سیستم تعلیق مستقل که به نظر بهترین نمونه است و بهترین حالت را برای فرمان‌پذیری و آسایش‌ فراهم می‌سازند و همچنین اجازه می‌دهد که در کنار راحتی سرنشینان انعطاف‌پذیری درخور آئودی پدید آید و انتخاب مناسبی برای جاده‌های آفرودی است و این نوع سیستم تعلیق دست طراحان را هم برای طراحی باز می‌گذارد به طوری که با تغییر طول یک لینک بقیه سیستم دستخوش تغییر نمی‌شود. این خود یک مزیت عمده و اساسی در مقابل سیستم تعلیق دوبل جناغی است. در کنار تمام این خوبی‌ها ،هزینه تمام شده و تولید پر هزینه‌، مشکل و طراحی اولیه سیستم تعلیق چنداتصاله بسیار پیچیده است به طوری که نیازمند استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی مربوطه خواهید بود‌. محور عقب این خودرو از سیستم تعلیق ذوزنقه‌ای تشکیل شده که استفاده در فولکس واگن از نقاط قوت این نوع سیستم است و توضیح کوتاه آن اینگونه است که فنر با اتصال ذوزنقه‌ای به جاذب های ضربه متصل شده و این ویژگی عالی برای ایجاد سواری راحت در این خودرو است‌.

حالت‌های قابل تنظیم در این محصول شاسی بلند دست راننده را برای عبور از مناطق مختلف باز گذاشته و 4 حالت رانندگی برای آئودی Q5 تعبیه کرده‌اند و توسط دکمه سمت چپ دسته دنده می‌توان آن‌را تغییر داد‌. وضعیت حالت راحت (A= Control Mode) برای رانندگی در مسیرهای طولانی یا تردد معمولی در خیابان‌های شهر است‌؛ حالت پویا (B= Dynamic Mode) وضعیت تهاجمی آن است و دریچه گاز فعال‌تر عمل می‌کند و در همین راستا فرمان خودرو سفت‌تر‌، سیستم تعلیق خشک و عملکرد متمرکز از Q5 شاهد خواهید بود‌، حالت اتوماتیک (C= Auto Mode) ترکیبی از دو حالت رانندگی راحت و پویا‌ست که براساس موقعیت پیشرو تنظیم می‌شود‌، حالت شخصی (D= Individual Mode) راننده می‌تواند براساس نیاز به‌صورت دلخواه تنظیم فرمان‌، دریچه گاز‌، سیستم تعلیق و انتقال قدرت را تغییر دهد‌.

در حالت نرمال شتاب آئودی Q5 آنچنان چالش‌برانگیز نبود اما برای این خودرو شاسی بلند لوکس شاید کافی بود‌. پیشنهاد نمی‌کنیم در سبقت‌گیری‌ها ریسک‌پذیر باشید و منطقی در جاده‌ها سبقت‌گیری کنید زیرا هنگام افزایش سرعت و معکوس خوردن افتاده‌تر سرعت گرفت اما با تنظیم سیستم در حالت Dynamic قضیه فرق کرد و عملکرد گیربکس و دریچه گاز تغییر کرد تا کمی دلمان قرص باشد‌. شتاب این خودرو در حالت نرمال 0.43 ثانیه با گفته کارخانه متفاوت بود و رکورد شتاب صفر تا 100 آن به عدد 7.63 ثانیه رسید این درحالی‌است که تنها در 3.2 ثانیه سرعت خود را از 110 کیلومتر به صفر رساندو مسافت ترمزگیری آن 49 متر بود‌. به نظر خرید این خودرو برای افرادی که دوست دارند متفاوت باشند انتخاب بسیار خوبی است اما در مقایسه با خودرو ب‌ام‌و X3 با موتور 2.0 لیتری که در حدود 350 تا 400 میلیون تومان قیمت دارد کمی دور از ذهن است اما با خودرو X4 تیپ 28i با قیمت 400 میلیون تومان منطقی‌تر است.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 210 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 11:17

اکونومیست تحلیل کرد: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت راهبردی آمریکا با یازده کشور آمریکایی و آسیایی را به خطر ...

خطر پیروزی ترامپ برای اقتصاد جهان

اکونومیست تحلیل کرد: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت راهبردی آمریکا با یازده کشور آمریکایی و آسیایی را به خطر می اندازد و جنگی تجاری با چین و مکزیک را به دنبال دارد.

با ادامه پیروزی‌های دونالد ترامپ نامزد درون حزبی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نگرانی ها نسبت به تبعات انتخاب او به عنوان رئیس جمهور آمریکا افزایش یافته است.

هفته نامه اکونومیست با انتشار فهرست 20 تهدید عمده اقتصاد جهانی، خطر ورود این تاجر آمریکایی به کاخ سفید را خطرناک تر از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ارزیابی کرده است.

هرچند آقای ترامپ تا کنون برنامه ای روشن درباره سیاست های اقتصادی خود ارائه نکرده، اما به طور مشخص درباره تجارت آزاد، از جمله توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) مواضع خصمانه ای داشته و از چین به عنوان کشوری که در نرخ ارز دستکاری می کند، یاد کرده است.

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت راهبردی آمریکا با یازده کشور آمریکایی و آسیایی را به خطر می اندازد و جنگی تجاری با چین و مکزیک را به دنبال دارد.
تحلیلگر اکونومیست در نهایت پیروزی آقای ترامپ را در مقابل نامزد احتمالی حزب دموکرات، هیلاری کلینتون بعید دانسته است.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 171 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 8:58

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از پهلوگیری کشتی کانتینری ایرانی پس از وقفه 6 ساله به‌دلیل تحریم‌ها در بندر هامبورگ خبر داد و ....

پهلوگیری اولین کشتی‌ ایرانی پس از لغو تحریم‌ها در بندر اروپایی

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از پهلوگیری کشتی کانتینری ایرانی پس از وقفه 6 ساله به‌دلیل تحریم‌ها در بندر هامبورگ خبر داد و گفت: کشتی آذرگون در مسیر برگشت به خلیج فارس در بندر آنتورپ بلژیک برای بارگیری محموله پهلوگیری می‌کند.

اوایل ماه جاری مدیرعامل کشتیرانی از بازگشایی مسیر دریایی به بنادر اروپایی پس از 7 سال خبر داد و با اعلام "مذاکره با کشتی‌سازان اروپایی، چینی، کره‌ای و شیپ‌یاردهای داخلی برای خرید کشتی" گفت:‌ اولین کشتی‌ ایرانی با محموله محصولات پتروشیمی به‌سمت یک بندر اروپایی حرکت کرد.

محمد سعیدی با اشاره به ایجاد شرکت مشترک کشتیرانی در آلمان و ایتالیا برای پوشش بنادر شمالی و جنوبی اروپا از اعزام اولین کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌سمت اروپا خبر داد و افزود:‌ این کشتی طی روزهای آینده به بنادر اروپایی می‌رسد و محصولات پتروشیمی را حمل می‌کند که در حال حاضر مورد نیاز شدید شرکت‌ها و کارخانه‌های اروپایی است.

وی با بیان این‌که پس از 7 سال کشتی‌های ایرانی به‌سمت بنادر اروپایی حرکت کردند، تأکید کرد: از سوی دیگر در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد خط منظم کشتیرانی از بنادر خلیج فارس و آسیای شرقی به‌سمت بنادر آمریکای لاتین هستیم.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تردد کشتی‌های ایرانی به آمریکای مرکزی و شمال قاره آمریکا (کانادا) از فراهم شدن مقدمات ایجاد خط کشتیرانی به‌سمت آمریکا طی ماه‌های آینده خبر داد و پیش‌بینی کرد با رفع تحریم‌های ایران توسط کانادا، تجهیزات نفتی برای بخش آفشور ایران توسط کشتی‌های ایرانی حمل می‌شود.

حال پس از گذشت حدود 20 روز مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از پهلوگیری کشتی کانتینری ایرانی در بندر هامبورگ خبر داد.

سعیدی با ابراز این‌که پس از 6 سال تحریمهای اروپا با اجرایی شدن برجام و رفع تحریمها، نخستین کشتی کانتینربری ناوگان کشتیرانی راهی بنادر اروپا شد، اظهار کرد: این کشتی دیروز با ورود به بندر هامبورگ با استقبال مقامات بندری این شهر در این بندر پهلو گرفت.

وی با بیان این‌که با پهلوگیری این کشتی سرویسهای منظم خطوط این شرکت رسماً افتتاح شد، تصریح کرد:‌ در مراسم استقبال مقامات بندری هامبورگ، نمایندگان ترمینال Eurogate، مدیران ارشد شرکت PWL و جمعی از صاحبان کالا و شرکتهای تجاری آلمان با حضور بر عرشه کشتی آذرگون از حضور مجدد شناورهای خطوط کشتیرانی در بندر هامبورگ ابراز شادمانی و لوح یادبود بندر هامبورگ را تقدیم فرمانده کشتی آذرگون کردند.

وی تأکید کرد: کشتی آذرگون پس از تکمیل بارگیری نخستین محمولات خود بندر هامبورگ را ترک خواهد کرد و در مسیر بازگشت به خلیج فارس جهت بارگیری سایر محمولات صبح دوشنبه (دوم فروردین ماه 95) وارد بندر آنتورپ بلژیک خواهد شد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 194 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 6:36

شرکت آرین موتور به عنوان نماینده رسمی میتسوبیشی در ایران، برای سال 95 برنامه های مخصوص به خود را تدوین کرده است. میراژ فیس لیفت ...

میتسوبیشی با چهار محصول جدید برای سال 95

شرکت آرین موتور به عنوان نماینده رسمی میتسوبیشی در ایران، برای سال 95 برنامه های مخصوص به خود را تدوین کرده است. میراژ فیس لیفت خودرویی است هاچبک که ظاهری جذابتر نسبت به میراژ فعلی دارد. این خودرو در بخش جلو و عقب با قطعات متفاوتی به بازار عرضه می شود و رینگ های جدید آن همراه با تغییرات جزئی داخلی می تواند نظر مشتریان بیشتری را جلب کند. احتمالا میراژ فیس لیفت اردیبهشت 95 رونمایی می شود.

میتسوبیشی با چهار محصول جدید برای سال 95

لنسر ۱٫۸ لیتری تیپ۴ فیس لیفت هم خودرویی است که بزودی به بازار عرضه می شود. این خودرو با ظاهری جذابتر به ایران می آید و دوباره رقابت خود را با خودروهایی مثل النترا، سراتو، کرولا، ام جی۶ و… آغاز می کند. قرار است نسخه فیس لیفت ۱٫۸ لیتری در سطح کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی عرضه شود.

میتسوبیشی با چهار محصول جدید برای سال 95

ASX فیس لیفت خودرویی دیگر است که با تغییراتی جزئی دانسته می شود، توانسته ظاهر به مراتب جذابی را برای کراس اوور شهری میتسوبیشی فراهم کند. این خودرو در بخش جلو و عقب تغییر پیدا کرده و سبک طراحی ۲۰۱۶ در آن نهانیده شده است. همچنین رینگ های جدید به مراتب این ماشین را اسپرت تر کرده است.

میتسوبیشی با چهار محصول جدید برای سال 95

قرار است شرکت آرین موتور در سال ۹۵، نسخه ای دیگر را از ASX به بازار ایران معرفی کند. این خودرو به موتور ۱٫۶ لیتری مجهز بوده و با گیربکس دستی قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کند. این موتور ۱۱۷ اسب بخار را با ۱۵۴ نیوتون متر گشتاور تولید می کند. مصرف سوخت ترکیبی ASX با موتور ۱٫۶ لیتری کمتر از ۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. قرار است این ماشین با مدل کم آپشن وارد کشور بشود که تنها دو کیسه هوا دارد و ظاهر آن، از مدل فیس لیفت ۲۰۱۶ نیست. به گفته برخی منابع، به احتمال بسیار قوی قیمت این خودرو کمتر از 100 میلیون تومان است.
 


حسین دلاور- گروه مستند اسب بخار

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 209 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 2:50

شرکت مسترکارت که دومین شبکه پرداخت بزرگ آمریکاست، به دلیل کوتاهی در گزارش دادن بلوکه شدن حسابهای دو بانک ایرانی که در سال ...

شرکت مسترکارت که دومین شبکه پرداخت بزرگ آمریکاست، به دلیل کوتاهی در گزارش دادن بلوکه شدن حسابهای دو بانک ایرانی که در سال 2007 در لیست سیاه تحریم‌ها قرار گرفتند و همکاری با آنها ممنوع شد، از وزارت خزانه‌داری این کشور اخطاریه دریافت کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، اعلام کرد: مسترکارت حسابهای بانک ملی و بانک صادرات را در سال 2007 که این بانک در لیست تحریم‌ها قرار گرفتند محدود کرده بود اما این شرکت در دادن گزارش بلوکه شدن این حسابها که الزامی است، کوتاهی کرد.

بر اساس بیانیه دفتر کنترل داراییهای خارجی، به نظر می رسد برنامه تطبیق پذیری مسترکارت با مقررات دفتر کنترل داراییهای خارجی فاقد کنترلهای داخلی است که برای جلوگیری از نقض مقررات یا شناسایی به موقع تخلفات ضروری هستند.

این نهاد آمریکایی تصریح کرد که پول موجود در این حسابها هرگز به دست بانکهای تحریم شده نرسیده و مسترکارت بابت تخلف مذکور جریمه نشده است.

پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از ست آیزن، سخنگوی مسترکارت نوشت: این شرکت داوطلبانه دفتر کنترل داراییهای خارجی را از تخلف مذکور و عدم گزارش بلوکه شدن حسابهای بانکهای ایرانی که چند سال قبل انجام شده بود مطلع کرد.

به گزارش ایسنا، مسترکارت از سال 2006 به یک شرکت عمومی چند ملیتی تبدیل شد و قبل از ارائه‌ عمومی آن در سراسر جهان، مسترکارت به صورت یک شرکت تعاونی چند ملیتی عمل می‌کرد که متعلق به بیش از 25 هزار موسسه مالی بود که برند مسترکارت بر روی کارت‌های اعتباری این موسسات درج می‌شد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 487 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 2:49

نام خودرو

مدل خودرو

نام سازنده

مهلت اعتبار نمایندگی

شورلت TRAX

 (استیشن)

F۸۸PEXFXFFB تیپ

KL۱B (A/T)

CHEVROLET

۹۵.۹.۱۶

شورلت AVEO 

(چند منظوره)

۲GJ۵-KL۱T

(A/T)گونه KMGE۱ تیپ

CHEVROLET

۹۵.۹.۱۶

شورلت TRAX (چند منظوره)

F۸۸PEXFXFFB تیپ

KL۱B (A/T)

CHEVROLET

۹۵.۹.۱۶

شورلت AVEO (هاچ بک)

۲GJ۵-KL۱T

(A/T)گونه KHGE۱ تیپ

CHEVROLET

۹۵.۹.۱۶

شورلت  AVEO (هاچ بک)

۱FC۵-KL۱T تیپ

(M/T)گونه KHGE۱

CHEVROLET

۹۵.۹.۱۶

بی ام و ۳۲۸i

۳۲۸i

GRANTURISMO

(STATION WAGON)

(LIFTBACK)(A/T)

BMW

۹۵.۴.۱

سدان DS۵

DS۵(A/T)

AUTOMOBILES

CITROEN

۹۵.۱۰.۲۱

سوبارو FORESTER

SUBARU

FORESTER تیپ SJ

(A/T)

SUBARO

۹۵.۶.۸

هیوندای i۴۰

HYUNDA۱ ۱۴۰

(SEDAN)(A/T)

HYUNDAI

MOTOR CO

۹۵.۴.۱

هیوندای i۴۰

HYUNDAI ۱۴۰

(STATION WAGON)

(A/T)

HYUNDAI

MOTOR CO

۹۵.۴.۱

اپل

INSIGNIA

LIMOUSINE

OPEL INSIGNIA

LIMOUSINE NB

OG-A (A/T) تیپ

OPEL ADAM AG

۹۵.۹.۲۴

اپل MOKKA

OPEL MOKKA (A/T)

تیپJ-A  

OPEL ADAM AG

۹۵.۹.۱۰

اپل  MOKKA

OPEL MOKKA (A/T)

تیپJ-A  

OPEL ADAM AG

۹۵.۹.۱۰

لکسوس استیشن

NX۲۰۰T

LEXUS NX۲۰۰T

(A/T -۶+۱) AC

AGZ۱۵L-AWTLTV

TOYOTA

MOTOR

CORPORATION

۹۵.۵.۱۰

لکسوس هیبرید

(NX۳۰۰H)

LEXUS NX۳۰۰H

HYBRID ((A/T)(E-CVT)-۲) AYZI۵L

TOYOTA

MOTOR

CORPORATION

۹۵.۵.۱۰

SKODA

OCTIVA ۵E (A/T)

SKODA

۹۵.۱۱.۱۰

آلفارومئو جولیتا

ALFA ROMEO

GIULIETTA

(۹۴۰FXR۱۱)

FIAT GROUP

۹۵.۴.۱

آلفارومئو میتو

MITO ۱.۴۱ (M/T)۱۳۵

FIAT GROUP

۹۵.۴.۱

آلفارومئو میتو

MITO ۹۵۵AYB

۱۱ تیپ

(A/T)

FIAT GROUP

۹۵.۴.۱

آلفارومئو کوپه

ALFA ROMEO

۴C(COUPE)

FIAT GROUP

۹۵.۴.۱

ام جی

MG GS(A/T)

تیپ AS۲

SAIC MOTORS

CORPORATION

LIMITED

۹۵.۸.۱۱

ام جی ۳

MG۳(SZP۱) (A/T)

(HATCHBACK)

SAIC MOTORS

CORPORATION

LIMITED

۹۵.۴.۱

اکتیون

SSANGYONG

ACTYON SPORT

PICKUP (M/T)

SSANGYONG

MOTOR

COMPANY

۹۵.۲.۱۶

بنز E۲۰۰

۲۱۲۰۳۴

MERCEDES BENZ

E۲۰۰

(A/T)

DAIMLER

CHRYSLER AG

۹۵.۷.۲۰

بی ام و ۲۲۰i

۲۲۰i (COUPE)(A/T)

BMW

۹۵.۴.۱

بی ام و ۴۲۰i

۴۲۰i (COUPE)(A/T)

BMW

۹۵.۴.۱

بی ام و ۴۲۰i

۴۲۰i (GRAN COUPE)

(WAGON)

(LIFTBACK)(A/T)

BMW

۹۵.۴.۱

بی ام و ۴۲۸i

۴۲۸i

(CABRIO CONVERTIBLE)(A/T)

BMW

۹۵.۴.۱

بی ام و ۴۲۸i

۴۲۸i

(GRANCOUPE)

(WAGON)(LIFTBACK)(A/T)

BMW

۹۵.۴.۱

بی ام و x۴

X۴۲۸i

XDRIVER(WAGON)

(A/T)

BMW

۹۵.۴.۱

بی ام و x۳

X۳ ۲۸i XDRIVE

BMW

۹۵.۴.۱

پورشه

PORSCHE

MACAN(STATION WAGON)(A/T)

PORSCHE

۹۵.۴.۱

ترامپچی

GAC TRUMPCHI

GA۳S (A/T)

GAC MOTOR

۹۵.۱.۲۵

ترامپچی

GAC TRUMPCHI

GS۵(A/T)

GAC MOTOR

۹۵.۱.۲۵

ترامپچی

TRUMPCHI GS۵

۱.۸TA۵۶ تیپ SUPER

GAC MOTOR

۹۵.۴.۸

تویوتا هیبرید

PRIUS ZVW۳۰L- AHXEBW HYBRID

(E-CVT)

TOYOTA

MOTOR

CORPORATION

۹۵.۵.۷

شورلت AVEO

(چند منظوره)

تیپ ۱FC۵-KL۱T

(M/T) گونه KMGE۱

CHEVROLET۹۵.۹.۱۶رنو

RENAULT SYMBOL

(A/T)

RENAULT۹۵.۷.۲۹رنو کپچر

RENAULT CAPTUR

(A/T)

RENAULT S.A.S۹۵.۱۱.۱۵رنو اسکالا

SCALA

HATCHBACK

(۴DOORS)(CVT)

RENAULT۹۵.۴.۱رنو اسکالا کوپهSCALA COUPERENAULT۹۵.۴.۱رنو داستر

RENAULT DUSTER

STATION

WAGON(SUV)۴*۲

RENAULT۹۵.۴.۱رنو داستر

RENAULT DUSTER

STATION

WAGON(SUV)۴*۴

RENAULT۹۵.۴.۱رنو داسترSAFRANERENAULT۹۵.۴.۱رنو داسترSAFRANERENAULT۹۵.۴.۱رنو فلوئنس

FLUENCE (SEDAN)

M/T

RENAULT۹۵.۴.۱رنو کولیوسKOLEOS A/TRENAULT۹۵.۴.۱رنو  کانگو (موتور برقی)KANGOORENAULT۹۵.۴.۱سانگ یانگ تیوولی

SSANGYONG

XKVA تیپ

TIVOLI (A/T)

SSANGYONG۹۵.۸.۱۶رنو YDCERATO YD (A/T)

KIA MOTORS

CO

۹۵.۴.۱سراتو کوپ

CERATO KOUP

(A/T)

KIA MOTORS

CO

۹۵.۴.۱سنواBAIC SENOVA (C۷۰G)

BAIC

INTERNATIONAL

CORPORATION

۹۵.۴.۱سوبارو

FORESETER

(STATION WAGON)(A/T)

FUJI HEAVY

INDUSTRIES

LTD

۹۵.۴.۱سوزوکی کیزاشی

(kizashi (A/T

SUZUKI MOTOR CORRORATION۹۵.۴.۱فولکس واگنTIGUANVOLKS WAGEN۹۵.۳.۱۸کیا اپتیما تی افOPTIMA TFKIA MOTORS CO۹۵.۴.۱میتسوبیشیMIRAGEMITSUBISHI۹۵.۴.۱میتسوبیشی اوتلندرOUTLANDERMITSUBISHI۹۵.۴.۱میتسوبیشی اوتلندر(هیبرید)OUTLANDER PHEVMITSUBISHI۹۵/۳/۱۲میتسوبیشی لنسر)A/T(LANCERMITSUBISHI۹۵.۴.۱میتسوبیشی لنسرM/T(LANCERMITSUBISHI۹۵.۴.۱میتسوبیشی لنسرCV/T(LANCERMITSUBISHI۹۵.۴.۱CRV هونداHONDAHONDA۹۵.۴.۱هیونداییHYUNDAI IX۳۵HYUNDAI۹۵/۸/۱۱هیوندایی سوناتاHYUNDAI SANTAFEHYUNDAI۹۵.۴.۱هیوندایی سوناتا LFHYUNDAI SONATA LFHYUNDAI۹۵.۴.۱هیوندایی سوناتا LFHYUNDAI SONATA LFHYUNDAI۹۵.۴.۱وانت تک کابین دو دیفرانسیلAMAROK ۲H(M/T)VOLKS WAGEN۹۵.۴.۱وانت تک کابین دو دیفرانسیلAMAROK ۲H(M/T)VOLKS WAGEN۹۵.۴.۱وانت تک کابین دو دیفرانسیلAMAROK ۲H(A/T)VOLKS WAGEN۹۵.۴.۱وانت تک کابین دو دیفرانسیلAMAROK ۲H(A/TVOLKS WAGEN۹۵.۴.۱وانت تک کابین دو دیفرانسیلAMAROK ۲H(A/TVOLKS WAGEN۹۵.۴.۱ولووVOLVO V۴۰VOLVO۹۵.۴.۱ولوو

XC۹۰ STATION WAGON

VOLVO۹۵.۴.۱ونJOY LONGJIANGSU JOYLONG AUTOMOBILE CO۹۵.۷.۱۵ون برلیانسBRILLIANCE JINBEI

BRILLIANCE

JINBEI

AUTOMOBILE

CO

۹۵.۳.۳۱کوراندو

KORANDO ۴*۴

(SUV)(A/T)

SSANGYONG

MOTOR

COMPANY

۹۵.۴.۱کیا اسپورتیجSPORTAGEKIA MOTORS۹۵.۴.۱کیا اسپورتیج اتوماتیکSPORTAGE SLKIA MOTORS۹۵.۴.۱کیا ریو

RIO

(۴DOOR)(SEDAN)(A/

T)

KIA MOTORS۹۵.۴.۱کیا سورنتو استیشنSORENTO STATIONKIA MOTORS۹۵.۴.۱کیا ریوRIO ۵ DOORSKIA MOTORS۹۵.۴.۱کیا کارنز

KIA CARENS

(STATION)(A/T)

KIA MOTORS۹۵.۴.۱بنز E۲۵۰

MERCEDES BENZ

E۲۵۰

(A/T)

MERCEDES BENZ۹۵.۴.۱

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 236 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 2:49

گروه خودروسازی کرمان موتور پیش فروش جدید محصولات خود را ویژه فروردین 95 آغاز می نماید .

جدیدترین طرح فروش محصولات کرمان‌موتور - فروردین ماه 95

گروه خودروسازی کرمان موتور پیش فروش جدید محصولات خود را ویژه فروردین 95 آغاز می نماید .

نکته قابل توجه، حذف شدن مجدد خودروی لیفان 620 از شرایط فروش این شرکت می باشد که به احتمال فراوان بزودی از خط تولید کرمان موتور خارج خواهد شد . 

توضیحات :

کلیه هزینه ها، مالیات ها، عوارض، بیمه شخص ثالث، مالیات ارزش افزوده و سایر هزینه هایی که قانون پرداخت آن را بعهده مشتری و مصرف کننده گذاشته است برای خودروهای تحویل در سال آینده براساس تعرفه های سال 1395 می باشند بدیهی است در صورت تغییر قوانین و نرخ ها در زمان تحویل خودرو مابه التفاوت بعهده مشتری می باشد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 199 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 16:56

رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم سیب توزیعی شب عید در این میدان 1900 تومان و قیمت خرده فروشی آن ...

رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم سیب توزیعی شب عید در این میدان 1900 تومان و قیمت خرده فروشی آن 2200 تومان و نرخ پرتقال نیز در میدان مرکزی 2150 تومان و قیمت خرده فروشی آن نیز 2450 تومان است.

سید محسن محمودی در ارتباط با وضعیت عرضه میوه شب عید اظهار کرد: خوشبختانه امسال تولید سیب و پرتقال در کشور وضعیت مناسبی داشت و از این بابت جای هیچ نگرانی نیست.

وی با اشاره به برخی مشکلات سال گذشته در این خصوص گفت: امسال به هیچ عنوان با مشکلات سال گذشته مواجه نیستیم و شرایط نسبت قبل بسیار متفاوت بوده و روند توزیع نیز کاملا مطلوب است.

رئیس اتحادیه بارفروشان در ادامه از آمادگی این اتحادیه برای همکاری با دستگاههای ذی ربط خبر داد و افزود: اعضای این اتحادیه با توجه به سوابق خود ، دارای تجارب ارزشمندی در این خصوص هستند که امیدواریم مسوولان در خصوص تامین میوه شب عید و تنظیم بازار از این تجارب به نحو مطلوب استفاده کنند.

به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان، در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم سیب توزیعی شب عید در این میدان 1900 تومان و قیمت خرده فروشی آن 2200 تومان و نرخ پرتقال در میدان مرکزی 2150 تومان و قیمت خرده فروشی آن نیز 2450 تومان است.

وی در پایان به افزایش قیمت موز طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: عرضه موز در این فصل از سال در کشورهای تولیدکننده آن کم می‌شود، بنابراین میزان واردات آن به ایران هم کاهش پیدا می‌کند.به گفته وی علت افزایش قیمت موز نیز کاهش عرضه جهانی این محصول است.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 224 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 14:13

معاون عملیات مناطق اپراتور اول موبایل گفت: با نزدیک شدن به ایام نوروز، پهنای باند سرویس دیتای شرکت همراه اول برای ارائه خدمات ...

معاون عملیات مناطق اپراتور اول موبایل گفت: با نزدیک شدن به ایام نوروز، پهنای باند سرویس دیتای شرکت همراه اول برای ارائه خدمات بهتر 30 درصد افزایش یافت.

مرتضی طاهری‌ بخش درباره دیگر اقدامات همراه اول اظهار کرد: 62 سایت سیار در نقاط پرتردد و شهرهای جهانگردپذیر علاوه بر ظرفیت‌های موجود در نظر گرفته شده است تا شرایط ارتباطی در این مناطق مهیا شود.

وی افزود: در مسیر کاروان‌های راهیان نور به خصوص در مناطق جنوبی کشور و شهرهایی مانند بوستان، هویزه و سوسنگرد اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته است تا علاوه بر افزایش خدمات ارتباطی پوشش نسل دو (2G) در محورهای مواصلاتی و خدمات نسل سوم (3G) تلفن همراه در این شهرها فراهم شود.

او همچنین درباره اقدامات صورت گرفته در شهرهای زیارتی نیز گفت: در اطراف حرم رضوی(ع) در مشهد، حرم حضرت معصومه(س) و شاهچراغ(ع) دو لایه پوشش و ظرفیت شبکه افزایش یافته است تا در ایام نوروز مشترکان کیفیت مناسبی در اختیار داشته باشند.

معاون عملیات مناطق شرکت ارتباطات سیار ایران خاطر نشان کرد: هم‌اکنون شش هزار و 600 سایت در 420 شهر و شهرستان و یکصد دهستان خدمات نسل سوم تلفن همراه را در اختیار مشترکان این شرکت قرار می‌‌دهد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره باثبات نبودن ارائه خدمات دیتای نسل سوم تلفن همراه در برخی از مناطق شهرهای بزرگ مانند تهران گفت: شبکه همواره در حال توسعه و بهینه‌سازی است و دریافت دیتا به تعداد استفاده کنندگان و فاصله با سایت‌های ارائه کننده خدمات بستگی دارد.

طاهری بخش افزود: در دو ماه اخیر مصرف دیتا از طریق تلفن همراه 40 درصد افزایش یافته است و این آمار در مقایسه با دو ماه اول امسال افزایش چهار برابری را نشان می‌دهد.

او درباره اقدامات اپراتور اول تلفن همراه کشور برای سال 95 نیز گفت: سال 95 در واقع حجیم‌ترین برنامه توسعه از ابتدای تأسیس شرکت همراه اول اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: توسعه نسل سوم تلفن همراه در 500 شهر، توسعه نسل چهارم (4G) تلفن همراه و نوسازی 12 هزار سایت نسل دوم تلفن همراه از عمده اقدامات این شرکت در سال 95 است.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 193 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 14:13

در لیست تولید‌کنندگان موتورسیکلت تعداد ژاپنی‌سازان کم نیست و رقابت بین آنها بسیار نزدیک است‌. این بار هم آزمایشی ترتیب دادیم تا شاهد ...

در لیست تولید‌کنندگان موتورسیکلت تعداد ژاپنی‌سازان کم نیست و رقابت بین آنها بسیار نزدیک است‌. این بار هم آزمایشی ترتیب دادیم تا شاهد عملکرد متفاوت آن ناشی از تغییرات داده شده با یک موتورسیکلت تازه‌وارد یعنی کاوازاکی Z1000 تولید سال 2014 باشید و خیالتان راحت که تا سال 2016 هیچ تغییری در ظاهر و موتور آن ایجاد نشده است‌.

به گزارش ایران جیب به نقل از عصرخودرو، این موتورسیکلت که آخرین نسل از 3 نسل (اولین تولید آن سال 2003 میلادی) قبلی خود به‌شمار می‌آید، با تغییر در شاسی‌، ظاهر‌، سیستم ECU‌، اگزوزها و موارد دیگر‌، دل‌های زیادی از موتورسواران کشورمان را دزدیده است‌. شاید این سامورایی شمشیر به دست با ظاهری خشن و زیباتر آمده ‌تا رقبایی همچون سوزوکی GSX-S1000 یا هوندا CB1000R را از گود بیرون کند و تمام آنها بسته به عملکرد بهتر در شرایط مختلف دارد‌. کاوازاکی Z1000 در کلاس موتورهای Street Fighter قرار می‌گیرد.


139q8k22bl00160348s.jpg

عمق عضلات Z1000

در یک حرکت منحصربه‌فرد بدنه پلاستیکی را در راستای حرف Z طراحی کردند تا برجستگی‌های کایت‌ها به‌علاوه نوار خوش‌رنگ سبز فسفری بتواند جلب توجه کند تا شکوفایی را در ظاهر Z1000 شاهد باشیم‌. این تغییرات منجر به عمیق‌تر شدن پوست این موتورسیکلت شد و مهندسان کاوازاکی در راستای طراحی بدنه پویا در آیرودینامیک بهتر آن‌را تغییر دادند‌. خطوط برجسته روی باک آن تصویری از عضلات شانه یک بدنساز دارد و با چراغ‌های جلو باریک و عینکی شبیه یک شکارچی خیزان شده که ‌روی شکار خود قفل کرده است‌. تنظیمات جدید موتور و شاسی مستحکم‌تر از قبل حس مطمئن‌تری برای سواری در سرعت بالا به راننده می‌بخشد‌. یک چراغ جدید ‌روی پیشانی Z1000 قرار گرفته و با کوچک‌ترین سایز اما بازدهی بسیار بالا در تاریکی شب،‌‌ ایجاد یک فضای نوری بدون مانع را برآورده می‌کند‌. سرعت ‌نج و صفحه نمایش LED ‌روی این موتورسیکلت مسلما پتانسیل عملکرد ورزشی با رنگ و بویی از آینده را نشان می‌دهد‌.

در وسط فرمان یک شبه‌مغز توسط صفحه نمایش و دیگر چراغ‌ها عملکرد‌های مختلف موتور را نشان می‌دهند تا راننده با دیدن آنها بتواند کنترل را بهتر از پیش در اختیار داشته باشد‌؛ دورموتورسنج در LCD دور کمتر از 4000 RPM و به‌صورت آنالوگ توسط LEDهای رنگی دور موتور بیش از 4000 دور در دقیقه را نشان می‌دهد. دمای آب‌، میانگین مصرف سوخت‌، مسافت مانده طبق مصرف و شاخص سواری اقتصادی (Economical Riding Indicator) را می‌توان در مانیتورینگ مشاهده کرد‌. آمپر سوخت‌، کیلومترشمار‌، ساعت‌، کیلومتر سفری و چراغ‌های هشدار‌دهنده از این قبیل دسته کاربردی هستند که راننده با دیدن آنها تصمیم‌گیری می‌کند‌.

شاخص سواری اقتصادی (Economical Riding Indicator) ‌روی صفحه نمایش قرار دارد و طبق شرایط مورد نظر برای بالا بردن بهره‌وری کاربرد خود را به رخ می‌کشد و به طور خودرکار در دورموتور کمتر از 6000 دور در دقیقه یا سرعت پایین‌تر از 140 کیلومتر در ساعت‌، کمتر از 30‌درصد دریچه گاز را فعال می‌کند‌.

کلمه‌ای خاص یعنی Sugomi که در زبان چینی به معنای سکته قلبی است در وصف Z1000 در همه جا به چشم می‌خورد و طراحان برای رسیدن به مفهوم این نام‌، موتور و شاسی را برای ارائه پاسخ مستقیم با چرخیدن دریچه گاز و یک اتصال خطی انتقال قدرت به چرخ عقب با پاسخ‌های واضح برای افزایش رضایت در شتاب و حسی متفاوت با صدایی غرش‌کنان در راستای یک اگزوز 4تایی در سرعت بالا تنظیم کرده‌اند‌. جالب است بدانید شاسی نسل اول این موتورسیکلت تا سال 2009 لوله‌ای از جنس فولاد بوده و از سال 2010 تغییر پیدا کرده که از جنس پروفیل با وزن کمتر ‌و استحکام مناسب تشکیل شده است‌. تجدید‌نظر در ساخت شاسی آلومینیومی این موتورسیکلت با ایجاد وزنی سبک‌تر و قاب 3 تکه‌ای عقب بدنه‌ای جمع و جور‌تر برای کاهش جرم‌، بهتر از پیش ‌مشخصه‌های Z1000 را به یک سوپراسپرت نزدیک کرده است‌.


iancd2qxaov73fxlcx1m.jpg

شمشیر‌بازی سامورایی

بیرون کشیدن قلب این سامورایی شاید توانش را از بین ببرد اما نمی‌توان از تکنولوژی به‌کار رفته با تغییرات محسوس آن به‌راحتی گذشت‌. موتور 4 سیلندر Z1000 با حجم 1043 سی‌سی و تولید حداکثر قدرت 140 اسب بخار در دور موتور 10.000 دور در دقیقه تولید می‌کند که با مقایسه با نسل قبلش (136 اسب بخار در 9600 RPM) تغییر داشته اما به حجمش دست نخورده است‌.

مغز Z1000 با یک برنامه‌ریزی دقیق پاسخی بهتر و عملکرد بالاتر دریچه گاز به‌علاوه تغییر در گیربکس آن برای کوتاه‌تر شدن فواصل بین تعویض دنده‌ها حس قدرت و تسخیر آسفالت را محسوس‌تر از قبل کرده است‌. یک تغییر در قیف‌های بلند ورودی هوا به سیلندرها (2 بلند‌، 2 کوتاه ، 4 بلند) ایجاد شده تا به پاسخ بهتر سوپاپ‌ها منجر شود‌. در تمام فواصل موتور یک قدرت صاف می‌دهد اما در دور موتور بالاتر از 7000 دور در دقیقه قضیه تغییر می‌کند و Z1000 برای یک پاسخ فراتر از باور بیشتر تلاش می‌کند‌. لرزش موتور به غیر از آن لرزش ناشی از چرخ‌ها (در حال حرکت) با تغییر میل بادامک آن حذف شده است و در حالت توقف می‌توان متوجه شد‌.

گیربکس 6 سرعته این موتورسیکلت با کلاچ روغنی توانسته برای Z1000 حداکثر گشتاور 111 نیوتن متر در دور موتور 7300 دور در دقیقه مهیا کند و مجهز کردن آن به چرخ دنده‌های اصلاح شده از 42/15 به 43/15 روی شتاب متمرکز شده‌اند که دلیل گذاشتن خورشیدی بزرگ‌تر روی این موتورسیکلت نوعی شش‌قفله‌کردن تصورات مهندسان طراح است‌. ششمین دنده آن با نسبت 31/28به 25/22 بلندتر شده‌اند اما زودتر از قبل به دنده 6 دست پیدا می‌کند تا تسهیل در سواری طولانی و راحتی تردد در بزرگراه‌ها را به سرنشینان تقدیم کرده باشند‌.

سیستم اگزوز 4 به 2 با تبدیل به 4خروجی دوطرفه توسط یک دریچه‌، با دورموتور پایین آرام و بی‌صدا پیش می‌رود اما به محض افزایش دور موتور کاملا تغییر صدا پرده گوش را تکان می‌دهد و این قضیه خفه کردن صدا نیست بلکه اصلاح کردن است و با توجه به افزایش آدرنالین راننده برای ایجاد حس و حال خشونت‌آمیز از Z1000‌، در دور بالا اتفاق می‌افتد‌. شاید کمی باور اعداد زیر 3 ثانیه برای شتاب صفر تا 100 برای خودروهای سوپراسپرت چیزی فراتر از انتظار باشد اما در بین موتورسیکلت‌های این کلاس یا سوپراسپرت‌ها کاملا عادی است‌، مثلا همین Z1000 مدل 2014 می‌تواند در زمان 2.6 ثانیه شتاب خود را از صفر به 100کیلومتر برساند و البته حداکثر سرعتش به 235 کیلومتر در ساعت می‌رسد‌.


6ezuxxxpd66qu5r3hb8u.jpg

سواری با ژاپنی عصبانی

درسواری شهری با Z1000 شاید کمی ضربات محسوس بود اما سیستم تعلیق دو شاخ عملکرد مجزا با پیستون بزرگ (SFF-BP) به اندازه 41 میلی‌متر در جلو موتورسیکلت و کمک فنر کالیپر گازی عقب با واکنش نوسانات و قابلیت تنظیم بودنش موقعیت سواری تهاجمی رو به جلو را به راننده می‌دهد تا همچون شکارچی به سمت شکار خود رود نه آنکه شکار شود‌.

مهم‌ترین نکته انعطاف‌پذیر‌بودن کاوازاکی Z1000 است که می‌تواند قابلیت یک سواری با 180 درجه اختلاف را ترتیب دهد یعنی از حالت تهاجمی به یک موتورسیکلت با سواری نیمه راحت تبدیل شود و این تغییر جای تعجب دارد اما از مهندسان این موتورسیکلت هیچ چیز بعید نیست‌. در مقایسه با نزدیک‌ترین رقیبش Honda CB1000R از لحاظ ظاهر و هندلینگ برتری دارد و همچنین نگاه متفاوت و پرانرژی مردم با دیدن ظاهر دلچسب این موتورسیکلت‌، لذت سواری را دوچندان می‌کند‌. فرم قرار‌گیری فرمان و فرم مخزن سوخت در افزایش تسلط راننده روی Z1000 بسیار تأثیرگذار است‌.

سواری با این موتورسیکلت هنوز پایان نگرفته و تازه نوبت به گاز دادن و پیچاندن دسته گاز شد‌؛ صدای اگزوز Z1000 آنقدر وحشتناک دلچسب بود که تا توانستیم موتور را محکم چسبیدیم تا هر چقدر توانستیم گاز دهیم و به سرعت دنده‌ها را تعویض می‌کردیم‌. اگر حتی برای یک لحظه غفلت کنید مطمئن باشید موتور می‌رود و شما جا می‌مانید‌؛ پس پیشهاد می‌کنم حتی اگر مگس به صورت‌تان خورد واکنشی نشان ندهید و موتور را بچسبید‌. شاید باورکردن اینکه گرفتن تایم شتاب صفر تا 100 این موتورسیکلت فقط با یک دنده کافی است‌، کمی سخت باشد اما به هرحال Z1000 تنها با دنده یک می‌تواند حداکثر 102 کیلومتر سرعت بگیرد و رکورد صفر تا 100کیلومترش تنها 3.14 ثانیه است و روی موتور که نشستیم به سختی توانستیم رکورد بزنیم زیرا سرعت‌سنج دیجیتالی آن از روی اعداد پرش می‌کرد‌، دوم آنکه نمی دانستیم موتور را بگیریم یا دستگاه‌، سوم آنکه تا بخواهید به خودتان بیایید سرعت به 100 کیلومتر رسیده است‌. البته اگر شرایط بهتری برای آن مهیا کنید رکوردش به زیر 3 ثانیه هم می‌رسد‌.

حداکثر سرعت دنده 2 این موتورسیکلت 140 کیلومتر در زمان 5.07 ثانیه است و بعد نوبت دنده 3 می‌شود که آن‌هم 170 کیلومتر در ساعت را بیشتر طی نمی‌کند و باید دنده را عوض کرد‌؛ دنده 4 آن حداکثر سرعت 192 کیلومتر در ساعت و دنده 5 کاوازاکی Z1000 سرعت 215 کیلومتر را رکورد می‌زند که آخرین دنده در دور بالا شروع به افزایش سرعت برای فتح عدد 235 کیلومتر در ساعت تلاش می‌کند‌. 12.19 ثانیه فقط برای از صفر تا 200 کیلومتر با این موتورسیکلت که با دنده 5 به آن خواهید رسید و خودرو سوپراسپرتی همچون لامبورگینی گالاردو LP560-4 در زمان تست رانندگی 12.19 ثانیه (به گفته کارخانه 11.8 ثانیه برای صفر تا 198 کیلومتر) به این سرعت دست پیدا می‌کند‌. سیستم ترمز جدید کاوازاکی Z1000 برای راننده دستیابی به یک ترمز ایده‌آل را برآورده کرده و می‌توان با فشردن دسته ترمز متوجه این تغییر برای ارائه قدرتی فراتر از قبل در ترمزگیری شد‌. دیسک‌های ترمز دوبل در جلو با اندازه 310 میلی‌متر و تغذیه 4 پیستون (‌در بالا 32 میلی‌متر و پایینی 30 میلی‌متر‌) در نیش ترمز زدن‌ها بازدهی باورنکردنی از خود به نمایش می‌گذارند‌.

پیستون پمپ ترمز از 17.46 میلی‌متر به 19.05 میلی‌متر تغییر کرده تا واکنش مثبت ترمز همزمان چرخ جلو و عقب با تک دیسک عقب به اندازه 250 میلی‌متر و تغذیه تک پیستون آن‌، دل راننده را بیش از پیش قرص می‌کند تا سرعت را افزایش دهد‌. تصوری که از سیستم ترمز ABS کاوازاکی Z1000 ایجاد می‌شود کنترل فشار روغن ترمز و علاوه بر آن سنسورهای فشار روغن برای کنترل بهتر این سامورایی است‌. ناگفته نماند وزن رینگ‌های 17 اینچی 6 پره ای این موتورسیکلت برای تکمیل کردن مجموعه کامل بهبود وزن‌، در حدود 1.5 کیلوگرم کاهش ‌داشته است‌. گریپ بالای لاستیک‌های (جلو‌: 120/70ZR17‌، عقب‌: 190/50ZR17) این موتورسیکلت هندلینگ بهتر را به ارمغان آورده است‌. مخزن سوخت این موتورسیکلت از 15 لیتر به 17 لیتر تغییر پیدا کرده تا بتواند در مسیرهای بین شهری مسافت طولانی‌تری بپیماید و مصرف سوخت ترکیبی آن به ازای هر 100 کیلومتر برابر 6.1 لیتر است در صورتی‌که مدل 2013 آن 6.7 لیتر می‌سوزاند‌.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 192 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 14:13